• SILICON PLUS TÉLI PAPLAN - 11.990Ft-ért - Meleg paplan, és nagyon kényelmes
  • GYAPJÚ TÉLI PAPLAN - 18.990Ft-ért - 100% pamut borítóanyag Szuper MELEG Strapabíró takaró

Az alvás fontossága

Horváth Péter szakértőnk cikke


Miért nem egyformák a mindennapjaink, miért hullámzó a teljesítményünk, ezáltal a dolgokhoz való hozzáállásunk, és a hangulatunk is?

A válasz pofon egyszerű: az emberi szervezet mindig az optimális középpontra törekszik.
Amennyiben bármilyen – számára nem ideális irányba - kilengést tapasztal, azonnal kompenzál.
Rosszul ettél, indul a hadsereg emészteni.
Megemelkedett a vércukrod, ömlik az inzulin.
Irreális stressz ér, emelkedik a pulzus, emelkedik a vérnyomás, indul a szervezeted harcba, érted.

Az emberi test egy nagyon pontos, érzékeny műszer, ami rettentő bonyolult. Ezért is érdemes sokat foglalkoznunk a működésével, ha meg szeretnénk érteni a miérteket.

Ha a jó alvás a cél, ismerd meg az alvás folyamatát!


Az éjszakai alvás fázisokra osztható: 
1 fázis: Az alvás kezdeti szakasza, amelynek során a test felkészül az alvásra. Mindössze pár percig tart, az alvásidő 5-10%-át teszi ki. 

Jellemzői: lassuló testfunkciók alvás közben (pl. szívverés, légzés, szemmozgás), egyre lassuló agyhullámok, csökkenő izomtónus. 

2 fázis: felszínes alvás
Ez a szakasz az alvásidő mintegy felét alkotja. Alvás közben az életfunkciók és az agyhullámok tovább lassulnak, az izmok még inkább ellazulnak. A szemmozgás teljesen leáll, a test hőmérséklete pedig csökken. 

3 fázis: mély alvás
Ezt az alvásszakaszt a szakirodalom delta-fázisnak nevezi, mivel az agyhullámok tovább lassulnak, és gyakran két szakaszra bontja. Az első a közép mély alvás, amely az alvás 5-10%-át alkotja, a második pedig a mély alvás, amely az alvásidő 15-20%-át teszi ki. 

A rendkívül lassú agyhullámok mellett csökkenő vérnyomás és lassú légzés jellemzi ezt a fázist. Ilyenkor egyébként jóval nehezebb felébreszteni valakit, még a hangos zajokra is nehezen reagál ilyenkor az alvó ember. Ha azonban sikerül ebben a fázisban felkelteni, jellemzően nagyon “kómás” lesz az illető, zavartság, kábultság uralkodik el rajta és nehezen tér magához. 

4 fázis: álomalvás, vagyis REM-alvás
Ez a fázis nagyjából az alvásidő 20%-át teszi ki és élesen elválik a többi alvásszakasztól. A szemek gyors mozgásba kezdenek, miközben az alábbi jellemzők tapasztalhatók alvás közben: a légzés felgyorsul, szabálytalanabbá és felszínesebbé válik, az izomtónus megszűnik, a végtagizmok leblokkolnak, az agyi véráramlás intenzívebbé válik, csaknem a duplájára nő, az agyi aktivitás hasonló az éber illetve a szendergő állapothoz.

Ebben a szakaszban álmodunk, miközben a tanulásért, gondolkodásért és a szervezőmunkáért felelős agyterületek különösen aktívak. A szakemberek szerint a nap során begyűjtött új információk feldolgozását és szelekcióját is ekkor végzi az agy. 

Most már láthatjuk mennyire fontos számunkra a minőségi alvás. 
Szakértőként mondhatom, hogy ez, talán az egyik legfontosabb dolog az életünkben! 
Alapvető emberi kötelességnek tartom, hogy vigyázzunk testünk egészségére, hisz benne élünk, felelősséggel tartozunk érte! 
Aludj jól, lazulj el és, légy boldog!